Beijing - Xi'an

3 augustus 2005 - Xian, China

Na de nodige vertraging, en na 1u45 minuten vliegen ben ik goed aangekomen in Beijing. Ik werd direct geconfronteerd met de drukkende warmte. Gelukkig stond Ilse me op te wachten, en we reden samen met de taxi naar haar appartement. Zo'n drukte, het was even wennen na mijn verblijf in Mongolia. Dezelfde avond zijn we uitgeweest. We gingen uit in een soort 'ghetto' waar alleen buitenlanders komen. Het was in de buurt van BARSTREET. Nadien naar een salsa-café.
Wat deed het deugd om es goed uit te slapen. En wat was er nog meer welkom...de full body massage. Het is een hardere vorm van massage, waarbij je soms op je tanden moet bijten, maar je komt er heelhuids en herboren van terug. Dezelfde avond zijn we naar een Chinees restaurant geweest (wat niet uitzonderlijk is) en voor de eerste keer met chopsticks gegeten, want vork en mes dat kennen ze hier niet. Het eten was om je vingers van af te likken. Zelfs het eten met stokjes ging me redelijk af. Nadien richting een comedy show die georganiseerd werd door de BEIJING AMERICAN CLUB. Zo zie je maar, als je iemand kent, dan maak je dingen mee, waar je als toerist niet komt. Nadien konden we het natuurlijk niet laten om als Belg een bezoek te brengen aan THE TREE. Hier worden allemaal verschillende belgische biersoorten geserveerd. Van Hoegaarden tot Kwak, Leffe,Duvel en ga maar voort.
De volgende dag mijn eerste bezoek aan een grote trekpleister : De Verboden Stad en het Tienamenplein. Inkom : 60 RMB. Helaas stond de helft in stellingen voor restauratie (waarschijnlijk voor de komende Olympische Spelen in 2008), maar het blijft een enorme indruk nalaten. Voor degene die de film 'the Last Emperor' gezien hebben, je kan zo enkele plaatsen herkennen. Daarna richting Tienamenplein, dit plein laat bij de meeste de indruk achter van de taferelen tijdens de pro-democratische betoging, waarbij verschillende betogers werden gedood door het Chinese leger (anno 1989). Verder staat het plein ook bekend om waar de Chinezen hun vliegers oplaten. Rond dit plein staan de meest bekende gebouwen met onder andere 'the great hall of people' waar alle staatsleiders ontvangen worden. Die avond gingen we eten in een local Chinese Restaurant. Ook hier kom je niet als toerist. De menukaart is enkel in het Chinees geschreven. By the way, een lekker restaurant kan je herkennen als er Chinezen zitten, als er alleen maar toeristen zitten, dan mag je er van uitgaan dat het een 'verwesterde' versie is.
Het volgende bezoek was de Chinese Muur. Via via kreeg ik gratis vervoer naar Mutianyu. Dit is niet de meeste toeristische plaats om de Muur te bezoeken. Het ligt ongeveer een 80 km buiten Beijing. Ook hier is het verkeer een echte ramp. Geen lijnen op de baan, die het wegdek onderverdeeld in rijvakken. Andere rijden een klein stukje in eenrichtingsverkeer. Man man man, soms durfde ik gewoon niet te kijken. Maar ik kwam toch heelhuids aan op de plaats waar ik moest zijn. Het is en blijft een toeristische trekpleister, dus direct wordt je aangeklampt met verkopers die T-shirts verkopen van ' I walked on the Great Wall'. Je moet ze echt van je afschudden en doorlopen. Het inkomticket was 35 RMB, en zoals een echte toerist ben ik met de kabelbaan naar boven geweest (35 RMB) Dit stuk is over een lengte van 3 km toegelaten voor het publiek. Door de drukkende hitte waren er gelukkig niet teveel toeristen. Het geeft een immense indruk om op de Muur te lopen. Overal waar je kijkt, zie je de Muur lopen. Na een 2 tal uur wandelen, ging ik te voet naar beneden, en keerde ik als een gelukkige toerist terug richting Beijing.
De volgende dag in Beijing ben ik op eigen houtje enkele bezienswaardigheden gaan bezoeken. Ik had gevraagd om mijn verblijfplaats in het Chinees op te schrijven. Verder had ik een handig boekje gekregen, waarin alle bezienswaardigheden zowel in het Chinees geschreven waren als in onze taal. En zo ging ik met de taxi richting Lama Tempel. Een echte aanrader, zeer kleurrijk met mooie fresco's. prijs : 25 RMB, dan richting the Confucius Temple. Tussen deze 2 tempels moet je even door de Hutong buurt lopen. Dit is de echte Chinese buurt, gekenmerkt door charmante, kleine straatjes die op zich een labyrinth vormen. Na een bezoek aan the Confucius Temple, besloot ik een fietstaxi te nemen om door de grote Hutong buurt te begeven. De rit duurde ongeveer 1 uur (prijs 80 RMB). Tijdens dese rit passeer je ook de Bell Tower, Drum Tower, The Lotus Markt, em krijg je de gelegenheid om en echte Hutong-huis te bezoeken. Nadien ging ik per taxi naar Beihai Park(inkom : 10 RMB). Het is een ideale plaats om even te genieten van de rust. Dit park is grotendeels een meer. Je hebt 4 hoofdingangen. Een van de belangrijkste attracties is de Nine Dragon Screen. Binnengaan aan de noordingang en 500 meter aan je rechterkant, daar is het. Deze attractie en alle andere bezienswaardigheden staan allemaal aangeduid op verschillende borden.
Donderdag vetrek ik naar Xian, om oa een bezoek te brengen aan het Terracotta leger. Daarna opnieuw richting Beijing, om dan van hieruit mijn reis verder te zetten door China. Mijn reisroute is : Beijing - Xian - Guilin - Yangshou -
Kunming - Dali - Lijiang - Chengdu. Meer info en een zeer duidelijke site ivm China is http://www.travelchinaguide.com
De metrodienst in Beijing is heel simpel. Er zijn voorlopig nog maar 2 drukke lijnen (circle en de east-west line) Per rit 3 RMB. Elke station is ook voor een leek als ik herkenbaar en te lezen. Het is zeer duidelijk, en de volgende stop wordt steeds in 2 talen aangekondigd (Chinees-Engels) Een andere verbindingslijn is onder constructie.
Mijn volgende toeristische attractie was de Temple of Heaven. Ik nam de metro(Wangfuijing). Wangfuijing is een drukke winkelstraat met vele shopping centra's. Hier bevindt zich ook het groot kantoor van Bank Of China waar je geld kan pinnen en traveler cheques kan inwisselen. Vandaar taxi genomen naar Temple of Heaven(Ming architectuur). Typisch in China is dat alle tempels en andere bezienswaardigheden aangelegd zijn met een mooi en afgewerkt park. Een bezoek aan dit park duurt zeker 3 uur.

Xi'an

Mijn ticket werd geregeld door een college van Ilse. Ik had in het doorgaan een hardsleeper. Dit zijn 6 bedden per 'cabine'. Eigenlijk is het geen cabine want er is geen deur. Je hebt enkel een smalle gang, waar aan de zijkant 3 bedden boven elkaar gestapeld zijn, aan elke kant. De hoogste waar ik lag is ongeveer 2 meter hoog. Er is dan gelukkig wel een klein trapke aanwezig om naar boven te klauteren. Na 13 uur rijden gingen we naar ons hostel dat ik geboekt had. Ik besloot om dezelfde dag een bezoek te brengen aan een van de meeste bekende attractie's van Xi'an : The Army of Terracotta Warriors.
Er zijn tot op heden ongeveer zo'n 10.000 soldaten opgegraven, maar tot op heden zijn ze nog steeds bezig metopgravingen en archeologisch onderzoek.