Buenos Aires : tango & soccer

15 oktober 2004 - Buenos Aires, Argentinië

na mijn tocht met Andesmar (één van de betere busmaatschappijen) die zeer genanimeerd verliep met eten en een mini bingo..kwam ik na 20u aan in metropool Buenos Aires. Dat brengt dus het nodige chaotische verkeer met zich mee..Ik verbleef in Milhouse

De ideale plaats om een fanastisch reis af te sluiten. Er werden tal van activiteiten georganiseerd, en niet van de kleinste..We konden een voetbalmatch meemaken tussen de 2 meest rivaliserende voetbalclubs in B.A meemaken : Boca Jr tegen River Plate...Boca Jr is de club waar Maradona is groot geworden. De club van de armere wijken La Boca in Buenos Aires. Verder hadden we het geluk dat 'The Chemical Brothers' optraden in Buenos Aires tijdens mijn verblijf. Dus ook dit werd aardig meegenomen..

Hier in de Milhouse heerste er een ontspannen sfeer, waar sociaal contact, en 'genieten van het leven' centraal stond. Er werd pool gespeeld, er werd soms een fuif georganiseerd..Meer uitleg hoeft waarschijnlijk niet.

Maar ik ben niet alleen naar hier gekomen om te fuiven. Dus met de kaart in de hand trok ik naar San Telmo, het centrum voor de alomgekende tango. Ik passeerde via Plaza de Mayo waar het Casa Roja gelegen is, waar Evita (in de gelijknamige film) haar volk toesprak. Hier is ook heel wat geschiedenis geschreven in dit gebouw. Eens aangekomen in San Telmo, zie je overal straatanimatie, er wordt accordeon gespeeld en iedereen dant met iedereen de tango op het centrale, pittoreske plein. Het straalt een gemoedelijke sfeer uit. Natuurlijk kon ik als Belg het ViaVia café niet links laten liggen . Nadien ging ik naar het wat afgelegen kleurrijke La Boca. Bussen laden en lossen kudde toeristen. La Boca is het kloppend hart van de tango. El Caminito, is gekenmerkt door de kleurrijke huisjes, gelegen in smalle steegjes. Overal zie je kunstenaars hun schilderijen en andere werken verkopen. In deze gezellige buurt is de tango op elke hoek van de straat te horen.

Andere aanraders in Buenos Aires zijn La Recoleta, met hun bekende kerkhof. Een immens kerkhof waar oa Evita en de hele familie Duarte begraven ligt. De graven zijn immens groot, het lijken allemaal smalle steegsjes met kleine huisjes...het ene naast het andere...Père Lachaise is er klein bier tegen. Op de terugweg passeerden we het bekende operazaal Colon dat we bezochten. Het is één van de meest gerenomeerde zalen ter wereld betreffende acoustic. Het was een indrukwekkend muziektempel, we mochten plaatsnemen in de loges en kregen uitleg over de presidentiële loges. Onder de zaal zelf is 'het atelier' gelegen waar alle kostuums, schoenen, maskers, enz gemaakt worden.

En dan de Av9de Julio die 'slechts' 16 rijvakken telt. De grootste straat in Buenos Aires, die zijn naam te danken heeft aan de onafhankelijkheidsdatum van Argentinië. Iin het midden zie je de Obelisca de Indepencia, waar alle uitbundige voetbalsupporters samenkomen om hun overwinning in het voetbal te vieren.

En zo kwam er (helaas) ook een einde aan deze heel diverse reis met zeer uiteenlopende excursies. Het is een bestemming die echt aan te raden is voor elke reiziger..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl