Dwars door Mongolië

23 juli 2005 - Khovsgol Lake National Park, Mongolië

Even praktische informatie : ik heb mijn toer geboekt bij UB Guesthouse waar ik logeerde. Ze staan erom bekend om 1 van de betere te zijn.
prijs : 180$, daar komen de overnachtingen nog bij (4000 torog/nacht) = avondmaal/ontbijt incl.
wisselkoers : 1 US $ = 1190 torog/ 1 euro = 1490 torog.
Na de drukke dagen in Ulaan Bator vetrokken we vandaag voor de trip in Mongolia richting Khovsgol Lake.

Ulaan Bator - Kharkorin

De eerste dag reden we richting Kharkorin. We werden voor de eerste keer geconfronteerd met de toestand van de wegen. Over een afstand van 360 km doen we 8 uur. dat verklaart al veel. Het zijn eigenlijk geen wegen. Het is een echte off-road, hobbelige, en botsende paden,en al snel werd duidelijk waarom iedereen hier met een 4*4 rijdt. Het werd ook snel duidelijk waarom het busje binnen vol met kussens bekleed was. En we hadden onze eerste lekke band.We kregen voor de eerste keer een zicht op het ongerepte landschap. Overal zie je gers staan. Iedereen mag ook overal zijn ger neerzetten. 60% van de bevolking leeft in de hoofdstad, de rest leeft op het platteland. het is een prachtzicht, overal gers. Sommige families hebben meerdere gers (kleinere als opslagplaats). Deze avond wordt het onze eerste overnachting in een ger. We kregen een soort soep aangeboden met schapenvlees.

Kharkorin - Tsesterleg

In de ochtend brachten we een bezoek aan Erdene Zuu, een tempel waar 3 soorten architectuur aanwezig zijn(Tibetaanse, Chinese en Mongolische). De ommuring telt 108 stupa's. Er is een Tibetaans klooster aanwezig die nog steeds actief is. Nadien reden we via de 'Mongolische wegen' richting Tsetserleg. Het verbaasde ons hoe de chauffeur zijn weg vond. Volgens mij heeft hij de hele kaart van Mongolia in aijn hoofd, of..een ingebouwde GPS... Het is onbeschrijfelijk. Aangekomen in Tsetserleg genoten we van onze eerste warme 'douche'.'t Is te zeggen, er kwam warm water uit de kraan, de druk daar zwijgen we over. Vandaag werd onze dagelijkse afsluiting van de dag uitgevonden : kaartspelen en een glaasje wodka

Tsetserleg - Horgo (White Lake)
Vandaag opnieuw een lange dag in de auto. Het werd opnieuw een helse rit van 300 km. Mensen die wagenziek worden, hebben hier een probleemke denk ik. We reden door droge rivierbeddingen, keien, alles wat je maar denken kan, ik had soms het gevoel dat ik in een 'Camel Trophy' auto zat. Je wordt hier letterlijk en figuurlijk door elkaar geschud. Ondanks alles genoot ik van het onbeschrijfelijke landschap. Meermaal dacht ik aan Ine, die erbij had moeten zijn, zodat we samen konden geniet van deze unieke tijd. We reden naar een vulkaan, waar we op de top een pracht uitzicht hadden op White Lake. het werd onze eerste overnachting in een ger in de vrije natuur, ver weg van alles, een 'WC' 100 m verder. We besloten dan ook om hier 2 overnachtingen te maken.
Enkele weetjes ivm gers :

• de deur staat steeds naar het zuiden gericht
  • bij het binnentreden steeds kloksgewijs lopen (dat geldt ook voor alle bezoeken aan tempels, kloosters,enz...)
  • de ger betreden met je rechter voet eerst
  • hoe een ger opgebouwd wordt zie je in de foto's. De ger binnenin is zeer kleurrijk. Het werd een koude nacht en besloten om de kachel aan te maken, nu voelde we ons een beetje als de echte Mongolen. Plan trekken, enz... Ook vanavond was het noedels met schapenvlees..

White Lake

Jeetje, wat voor een dag was het vandaag. Een medereizigster had de opdracht gekregen om op een yak te zitten. Onze gids/translator Saka zorgde ervoor dat onze dromen gerealiseerd werden. Het zou een tocht worden van 20 km te paard...maar ik weet niet hoe groot de Mongoolse km zijn. Ik had het paardrijden vrij snel onder de knie, en riskeerde het af en toe om van draf in galop te gaan. Na enkele uren rijden kwamen we aan bij een familie waar zelden toeristen komen. We werden daar supervriendelijk onthaalt, en de kinderen wilden perse op de foto staan. Na onze middagmaal (noedels voor de verandering) kregen we yakmelkwodka en een soort yoghurt aangeboden. De smaak beviel ons geweldig. Bij de volgende familie kregen we het bekende airag aangeboden, dit is gefermenteerde paardenmelk. Tja, er zin toch dingen die ik liever lust hoor. Na deze typische beproeving gingen we met pijn over het hele lichaam (vooral achterste en bovenbenen)richting overnachtingsplaats. Eens aangekomen bleek het een tocht van 50 km te zijn, kan je dat voorstellen, hoe dat voelt voor beginnelingen als wij....En terwijl nog op een yak gezeten...man man man...ik heb nog steeds pijn als ik er aan denk.

paardrijden : 8000 torog/dag

White Lake - Morohn

Wat voor een pijn bij het opstaan, we waren volledig stijf. En dan juist vandaag een lange dag in de auto, door het heuvelachige gebied van Mongolia. Deze dag was echt off-road. Ik schrijf het regelmatig, ik weet het, maar ik weet niet hoe ik jullie anders kan vertellen over de toestanden van de paden. Je rijdt uren door het landschap en komt sporadisch een tegenligger tegen, voor de rest allemaal wijdse landschappen met kuddedieren. Het hoeden van de kuddedieren (schapen, yaks, paarden) gebeurd hier van te paard tot op de motorfiets. Na een 9 tal uur aangekomen in Morohn en genoten van een heerlijke douche. Al hadden we vandaag niets gedaan, we waren kapot. De vermoeidheid begon toe te slaan. Maar een glaasje wodka orange sloegen we niet af. Deze hadden we wel verdiend zeker.

Morohn - Khovsgol Lake (Khatgal)

Vandaag voor de 2e keer lekke band. Na 3 uur rijden kwamen we aan in Khatgal (puntje van Khovsgol Lake) We besloten om het vandaag rustig aan te doen, en lekker niets te doen. Lekker chillen en wat bijscshrijven in mijn dagboek, kledij wassen. Effe genieten van de heerlijke rust, waar we nood aan hadden. Vandaag zagen we hoe een ger gebouwd wordt, en met een 6 tal man in de klus gedaan in 45 minuten.

Uitstap naar Toilogt

Vandaag besloten we om een wandeling te gaan maken. We gingen richting het bos en creerden zelf onze weg. Picknicken in het midden van een bos met enorm veel vliegen, er zijn dingen die plezanter zijn. Na enkele uren wandelen waren we bij het punt van aanvang en belsoten Otto, Saka en ikzelf om te kayakken op het Khovsgol Lake. Wat ston der een enorme stroming. Maar het was echt een apart gevoel, zo te kayakken op een immens meer met ijskoud water, maar wel kristalhelder. Na de ze inspanning terug via hobbeldebobbel naar onze ger, en voor de derde keer een douche genomen. Dus dat valt mee, alleen het scheren is geleden van???

Khovsgol Lake - Khutag Ondor

We zijn aan de terugweg begonnen, dwz. dat we in de overig edagen praktisch alleen maar in de auto gaan zitten. Een 1000 km over 3 dagen, tja, ik moet het jullie niet meer vertellen. het viel me op dat er hier massaal veel beenderen en schedels liggen (de rest is opgegeten door gieren en andere roofvogels). Onze 2e droom om de Flinstones uit te beelden in Mongolia werd vandaag gerealiseerd. Met beenderen in de hand voelden we ons even Fred en Barney. Na het speeluurtje opnieuw in de auto en de harde realietit tegemoet gaan of moet ik zeggen schudden. Opeens reden we van de weg, reden in een weide tussen de paarden waar er enkele gers stonden. Oke, dit wordt onze overnachtingsplaats. Tussen de paarden. Suuuuuuuuuuuper. Dat bewijst nog es, alles kan en mag hier. De mens is hier 1 met de natuur. Weerman die kennen ze niet, ze gaan voort op de sterren en voorspellen het weer voor de komende dagen, en ik moet zeggen dat ze meer raak zijn dan onze Sabine of Frank. Bij deze tweede overnachting in de vrij natuur smelt de helse rit van vandaag als sneeuw in de zon.

Khutag Ondor - Amarbayasgalant monastry

We zijn er in geslaagd. Onze 3e lekke band in 10 dagen. Moet ik nog meer zeggen, nee zeker. Alweer een lange dag in de auto, en de teller naderde de 2000 km. Na de rit kwamen we bij een gezin waar de kinderen in monnikkenkledij rondliepen. Er is hier geen sprake van een stad, alleen enkele gers rond een klooster, die nog steeds actief is. In het boeddhisme zijn er steeds 2 kleuren aanwezig : het rode staat voor meditatie, het gele voor de sutra. na het bezoek aan het klooster kwamen we aan in onze ger en stond he pan op het vuur. het werd opnieuw schapenvlees. Tja, 10 dagen schapenvlees, en elke middag noedels dat begint wat tegen te steken, maar als je honger hebt eet je alles. ' Een goed varken eet alles'. Vanavond onze laatste nacht samen. Gisteren hadden we de kado al aan de chauffeur afgegeven. Hij was echt een van de beste chauffeurs die je kan denken, en hij koos bij elke keus voor 'the most extreme ways.'Vanavond was het de toer om Saka te bedanken, hij heeft ons een pracht 10 daagse bezorgd. We kregen een indruk over het nomadenleven de Mongolen, en het heeft op iedereen een enorme indruk achter gelaten.

Amarbayasgalant Monastery - Ulaan Bator

Allen zaten we met een jammerlijk gezicht in de auto. Het einde komt nabij, dat werd ook duidelijk doordat we vandaag op asfalt reden. Nog eventjes taks betalen en wat discussieren met de lokale politie ivm de taks. We reden Ulaan bator binnen en werden direct geconfronteerd met het drukke verkeer, vervuilde lucht. Overal druk, druk, druk. Jeetje, zo zie je maar hoe snel je gewoon wordt aan het rustige nomadenleven op het 'platteland' We hadden echt moeite om ons hier opnieuw aan te passen. Maar...we hebben vandaag bewust geen schapenvlees genomen als avondmaal, maar wel een echte hamburger met friet. Die smaakte echt goe. Tot later

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl