Etosha Nationaal Park....één grote wilde dierentuin

11 juni 2021 - Etosha, Namibië

Vandaag gingen we naar één van de grootste en bekendste natuurparken in Namibië : ETOSHA N.P. Het park heeft vanuit Kamanjab 2 ingangen :

Via Outjo richting zuidelijke Anderson's Gate (dan inkopen doen in Outjo)

Via de westelijke ingang (Galton Gate) via Kamanjab (inkopen doen in Kamanjab) - let wel deze poort sluit om 12u 's middags.

Wij verkozen de minst toeristische en dichtste poort bij Kamanjab : de Galton Gate)

de prijs is 350N$/24u(voor 2 volwassene, kind en auto)

bv. het park binnenkomen op 10 juni om 9u, en je hebt 2 overnachtingen, dan moet je het park verlaten tegen 9u om 12 juni. Indien je het park later verlaat moet je extra 350 N$ betalen.

Wij kozen voor de optie om nog een extra 350N$ te betalen dan konden we 12 juni nog heel de dag in het park. Dus hou hier rekening mee.

info : Etosha had in eerste instantie een oppervlakte van 80.000 km², het is 2 keer gereduceerd, waardoor het park nu nog 22.200 km² beslaat.

De Galton Gate(en het westen van Etosha)was tot 2011 niet toegankelijk voor publiek. Nog steeds zie je in dit deel van het park zeer weinig toeristen. In het westen van het park zie je uitzonderlijke dieren, die je niet terugvindt in de rest van het park (bergzebra's, paardantilopen en bavianen). De dieren zijn er ook schuwer, daar ze minder gewend zijn aan auto's. De meest interessante drinkplaatsen in het westen zijn Klippan, Rateldraf, Dolomietenpunt, Renostervlei, Olifantsrus en Tobiroen. klik hier voor een plan van Etosha. We zagen in dit deel van het park heel veel schuwe zebra's. Aan één van de poelen zie je zebra's vechten en steeds opkijken bij de minste bewegingen. De maximum snelheid in het park is 60 km/u. Veel sneller kan je niet rijden, je moet steeds uitkijken want er kunnen steeds dieren de gravel oversteken op gewoon op de weg staan. Opeens zagen we onze eerste olifant naast de weg. Aan sommige waterpoelen wist je niet waar je moest kijken, overal dieren : giraffen, springbokken, struisvogels, zebra's, antilopen, gnoe's...teveel om op te noemen. Bij elke waterpoel zetten we de auto stil en genoten we van het geluid van de dieren. Een onvergetelijk avontuur. Voor elke vogelliefhebber is Etosha een paradijs. Opeens hoor je Warre zeggen : "Kijk een hornbill, of impala". Hij kon de dieren vrij snel zien en herkennen. Hoe leuk is dat om je 5jarige zoon zo bezig te horen.

De weg naar de poelen en kampeerplaatsen is goed aangegeven, doch is een kaart van Etosha zeer handig om alles terug te vinden. Je bepaalt zelf hoe lang je erover doet, maar zorg wel dat je voor zonsondergang je camping betreedt, want het sluit bij zonsondergang.

Afstand eerste dag : bijna 200 km

We namen voldoende tijd om alle poelen te bezoeken. Elke poel had zijn typische populatie van dieren. In de late middag kwamen we toe aan onze eerste campsite Okaukuejo. Ik had hier 10 jaar geleden ook overnacht en wist dat er een waterpoel was waar je 's avonds kan zitten en kijken naar de dieren die komen drinken aan de waterpoel. Eens geïnstalleerd op de camping gingen we eens kijken naar de waterpoel en zagen we opeens een neushoorn naar de waterpoel komen om te drinken. We vernamen van de buren dat rond 18u er een grote kudde olifanten kwam drinken. We hadden sowieso besloten om vandaag iets vroeger te eten, daar we dan wat tijd hadden om met een glaasje wijn te genieten van de stilte en de dieren die komen drinken aan de waterpoel.

Rond 18u begaven we ons naar de waterpoel en zagen we een immense kudde afkomen, grote en kleine exemplaren. Je werd er sowieso stil van. Enkele exemplaren begonnen een gevecht om hun positie in de kudde in te nemen. Allemaal heel spectaculair met de gekende trompetgeluiden. Net nadat het donker werd wordt de waterpoel verlicht en kan je genieten van de dieren die kwamen drinken. Hier zagen we een 6 tal neushoorns, ook klein en groot. Wat een onvergetelijke belevenis.

12 juni : afgelopen nacht werd ik wakker van enkele geluiden (vooral van berende neushoorns) die aan het vechten waren aan de waterpoel als van een jakhals. Bleek dat de buren afgelopen nacht bezoek hadden gekregen op zoek naar eten. Zelf sliepen ze in een caravan, met een voortent. Blijkbaar was de jakhals in de tent geraakt en heel wat eten opgegeten. Zo zie je maar, dat eten steeds goed moet weggeborgen zijn, en slapen op dak toch ook wel voordelen heeft. Vandaag hebben we de hele dag tijd om van Okaukuejo naar Halali te rijden. Helaas mag Warre niet deelnemen aan de gamedrive wegens te jong. Je moet minimaal 6 jaar zijn om deel te nemen aan de gamedrive. De poort van de camping gaat open om 7u30, voor de gamedrive om 6u30. We besloten om vandaag iets vroeger op te staan en hopelijk meer dieren te zien.

Rond 8u verlieten we de camping en zagen we een giraf langs de weg. We hebben alle waterpoelen afgereden, de ene al wat meer dieren dan de andere. Hoe later het werd, hoe meer dieren we zagen. Het is 's morgens te koud om de dieren te zien drinken. Van een gids hadden we vernomen dat de kans op het zien van leeuwen nu minimaal is, omwille van de koude. Zo wisten we dat we niet veel misten door geen gamedrive te doen. Vandaag was het vooral een dag van schitterende vogels (gieren, secretarisvogel, havikken,...)teveel om op te noemen. We reden traagjes verder en zagen langs de weg opnieuw een olifant die de weg overstak voor onze auto, een witte neushoorn die aan het grazen was langs de kant. In het begin stopte we voor foto's te nemen van sprinkbokken en zebra's, en nu hadden we zoiets van "weeral zebra's en springbokken". Toch zo'n kudde van ongeveer 40 zebra's die voor je auto lopen blijft spectaculair. Een aanrader van waterpoel is Goas, een waterpoel waar je de grootste kans hebt om roofdieren te zien.

Het aantal kilometers naar Halali (volgende campsite) is heel wat minder (76 km). Desondanks we de nodige tijd namen waren we tegen de middag op onze campsite. Eerst lekker eten, en een lekker plaatsje uitkiezen op de camping. Nadien verlieten we de camping en reden we enkele poelen meer oostelijke richting, zodat we deze morgen konden overslaan en andere poelen en de Etosha pan konden bezichtigen.

Ook Halali heeft een eigen waterpoel verbonden aan de campsite, minder toeristisch dan de vorige maar het heeft zijn charmes. Bij zonsondergang zagen we hier hyena's, en later op de avond zagen we hier een kudde neushoorns (ongeveer 10 stuks). Het blijft toch adembenemend om ze bezig te zien en te horen. Rond 20u naar de camping en gingen we slapen. Opnieuw een onvergetelijke dag achter de rug.

13 juni : vandaag nog heel de voormiddag genoten van de dieren. We reden naar de poel van Namutoni campsite en zagen daar enkel een kleine olifant die zich verborgen hield in het hoge groen gras. Een spectaculaire drinkplaats is Klein Namutoni, hier zagen we immens veel giraffen, zebra's, gnoes, springbokken, blackhead impala's,....

Het bezoek aan Etosha was opnieuw een hoogtepunt van de reis. We verlieten Etosha langs de Von LIndequist Gate en zo hebben we in afgelopen dagen het park van West naar Oost volledig doorkruist. Net buiten de gate bevond onze volgende overnachtingsplaats Onguma Bush Camp. Het is een onderdeel van een prachtige lodge die zijn eigen reservaat heeft en ook gamedrives doet in Etosha. Het was een welgekomen slaapplaats na een weekje kamperen. We genoten van een heerlijke douche, en vanuit de bar en restaurant had je zicht op een waterpoel waar kudu's en impala kwamen drinken. ' s Avonds hebben we hier heerlijk gegeten. Ondertussen komt het einde van de reis bijna in zicht en zijn we wat beginnen organiseren in onze tassen zodat we het gerief voor de komende dagen in één tas stopten zodat we niet alles moesten uithalen.