From Russia with love

15 juli 2005 - Moskou, Rusland

ja, de trip is begonnen. Na een emotioneel afscheid van mijn ouders en Ine (mijn vriendin) vloog ik richting Praag. Alles verliep vlot. Eens in Praag aangekomen moest ik me begeven naar de transit zone om mijn ticket naar Moskou te krijgen. Vanuit Praag richting Moskou. Eens aangekomen in Moskou, verliep alles vlot, zelfs vlotter dan de Russische ambassade in Antwerpen. Geen verloren bagage, geen problemen met douane(daar ik geen terugticket had)Maar... geen pick-up service te bemerken van G&R International. Het begon al goed. Dan maar een taxi genomen, en zelfs hier helpt afdingen. Ik betaalde 50 euro, wat enorm veel is, maar ik heb wel direct een sight-seeing gehad door heel Moskou. Wat mij opviel, de LADA is hier de auto bij uitstek, en zie ik hier toch wel bussen rondrijden van VAN MULLEN en GINO TOURS zeker. Na lang zoeken toch Hotel Asia gevonden. Eens aangekomen ging ik naar de 5e verdieping waar het kantoor gelegen was van G&R. Patat, kantoor was gesloten, maar er hing wel een briefke met mijn naam op. Ik hiermee naar de receptie en zo kreeg ik mijn sleutel. Verder werd ik direct geconfronteerd met de taal en het geschrift. Het wordt puzzelwerk. Deze morgen met een plan van de metro in de hand en op naar het Rode plein. Ik ben er geraakt, hopelijk vind ik straks de weg terug, want het Russisch geschrift is een ramp, idem taal. Verder is het hier stralend weer. Net als een echte toerist heb ik vandaag een bezoekske gebracht aan het Rode plein met de St. Basil kathedraal. Voor de mensen die niet weten wat dat is. Dat is die met al die gekleurde, gedraaide torentjes. Het is een van de toeristische trekpleisters in Moskou, samen met het Kremlin.

Ik heb tot op heden bijna nog geen enkele lachende Rus gezien(bestaan die wel?). Wat me wel opvalt is dat iedereen hier met bier over straat loopt. In de namiddag kocht ik een ticket voor het Kremlin. Er was toevallig een groep nederlanders met een Russische/Nederlandse gids....dus wat heb ik gedaan : meegeluisterd met hen > ben ik nu een nederlander geweest (te gierig voor een gids aan te schaffen of gewoon slim) de keuze is bij jullie. Wat me verder nog opvalt is dat je overal door een metaaldetector moet, zelfs als je in het shoppingcenter wil gaan. Overal staan massaal bewakingsagenten. Ik vind dat Moskou niet echt aantrekkelijk is voor de toerist, ze is niet echt tourist minded. Je hebt maar enkele gebouwen die je mag bezoeken, maar de rest is hermetisch afgesloten voor de toeristen. Zo zie je maar dat het communistisch regime nog steeds sterk aanwezig is. Maar wat zie je dan wel: zonneparaplu's van STELLA ARTOIS en dergelijke. Sommige westerse produkten zijn hier doorgebroken, maar voor de rest is het nada. Vandaag ben ik naar het mausoleum van Lenin geweest. Dit was zeer indrukwekkend. Naast deze communistische leider liggen er verder nog enkele mensen die op politiek vlak veel betekend hebben voor dit machtig land. Alle leiders liggen hier tot en met Breznjev. Verder ook enkele bekende als de piloten van de Spoetnik enz....Na deze culturele opfrissing was het tijd voor rondvaart op de Moskou rivier. Effe lekker genieten van het mooie weer en relaxen. Zo, morgen alles klaarmaken voor de trans-mongolie express. Als alles goed gaat vertrek ik morgen om 21.30 en kom ik maandagmorgen na ongeveer 6300 km rijden aan in Ulan Bator (Mongolie)