Guilin-Yangshuo

16 augustus 2005 - Yangshuo, China

Na mijn 27 uur durende treinreis uit Beijing ben ik tegen de middag aangekomen in Guilin. Een drukke stad. Eten in Guilin (citeer uit Lonely Planet : hond, rat, turtle served with wine sauce and snake bill) wordt niet echt aangeraden, maar ben ook nooit van plan geweest om dit te proeven. Voor de rest valt hier weinig te beleven, de meeste komen hierheen om dan naar Yangshou te gaan. Ik logeerde er in een Youth Hostel (HI) . Het is een adres die niet in de Lonely Planet stond, maar het is een echte aanrader. Een goedkoop adres vinden in Guilin is echt moeilijk. Hier heb ik ook mijn ticket geregeld naar Kunming (18e), want een ticket bemachtigen aan het ticket-office aan het station is niet echt te doen als je de taal niet spreekt. Nu, ik kon me wel verhelpen met een woordenboekje, maar...Dus dan maar gekozen voor de gemakkelijkste oplossing. Hier in dit hostel heb ik ook mijn ticket geboekt om morgen een boottocht te maken naar Yangshuo op de Li rivier. Dit is een van de meest toeristische trekpleisters. We zaten tussen allemaal Chinezen, wij met zijn zessen als enige toeristen. Het was een kleine cruise (maar beeldt er niet teveel luxe bij in). Wij als toeristen gingen naar het dak van de boot en namen foto's van waterbuffels die aan het afkoelen waren, lokale bevolking die zich verplaatsen met uit bamboe vervaardigde rafts, prachtige landschappen. Een totaal ander China, en ook een totaal andere soort Chinezen. Je zit hier niet ver van de Vietnamese grens, en dat zie je aan de prachtige omgeving. In de verte zie je bergen in de mist,...veel rotsen. Het deed me soms denken aan de l'Ardeche maar dan in China met waterbuffels, enz... De bootocht duurde 4 uur (65km).
Yangshou is dan weer totaal iets anders, een typisch backpackersdorpje, met 2 hoofdstraten. Alles draait hier rond toerisme, en ze spreken hier over het algemeen goed Engels. Restaurants met een zeer uiteenlopende keuze, van Koreaanse, Thaise tot Franse keuken. Hier kom je echt tot rust. Morgen gaan we fietsen huren en de streek verkennen, want de fiets is hier het beste en goedkoopste vervoermiddel. We gaan de lokale dorpjes opzoeken, ...echt een relax plaatsje. Verder brengen we ook een bezoek aan enkele grotten, en een duik in het water in de grotten of in de Li rivier tussen de buffels.