Perito Moreno Gletsjer

6 oktober 2004 - Perito Moreno Glacier, Argentinië

Aangekomen in het toeristische N.P.  Perito Moreno, werden we op het staketsel opgewacht door de boot. Die bracht ons naar de overkant van het meer, waar we een eerste indruk kregen van het immense, indrukwekkende natuurfenomeen. Ogen te kort, en onbeschrijfbaar... De gletsjer is 4 km breed, 60 m hoog en 200 km diep....Jaja, je leest het goed.. Tijdens de rondvaart klonk uit de microfoon wat onverstaanbaar Spaans, want de volumeknop stond op 11, terwijl die maar tot 10 gaat denk ik. Na de Iguazu Falls is de gletsjer het meest bezochte natuurlijke attractie in Argentinië. De plek waar de reusachtige ijswand van de gletsjer langszaam uit het Andesgebergte komt en in het azuurblauwe Lago Argentino schuift, is uiterst fotogeniek. Het schuiven gaat overigens vrij snel (1 1/2 m/dag). Dagelijks verdwijnt er een flink stuk ijs in het meer hetgeen gepaard gaat met krakend geweld. Tijdens de boottocht hoor je dat gekraak, wat soms gevolgd wordt door vallende ijspakken. Na de boottocht werden we opgewacht door gidsen waar we wat uitleg kregen over hoe gletsjers tot stand komen. Het wandelen er op met crampons maakt het natuurlijk nog meer uniek. De trip duurde ongeveer 90'. We kwamen op plaatsen en zagen kleine meertjes met kristalhelder water, verschuivingen in de gletsjer. Ik kan de wandeling alleen maar aanraden. Na een meer dan welgekomen lunch passeerden we met de boot vrij dicht langs de gletsjer en zagen we hoe impossant het eigenlijk wel is.. Overal hoor je de camera's klikken. De tocht wordt beeindigt op een platform waar je uren kan staren naar het immense natuurfenomeen. Mits het nodige geduld hoor je het gekraak, gevolgd door torenhoge ijsbrokken die met een brute kracht in het water vallen. Deze golven veroorzaken opnieuw nieuwe kraken...