Terelsj

28 juli 2005 - Terelj National Park, Mongolië

Ik had snel genoeg van de drukke hoofdstad en ik boekte met enkele andere toeristen een uitstap voor 2 dagen naar Terelj. De prijs hangt af van de grootte van de groep. Wij waren met z'n 6 en betaalden elk $25. Daarbij komt 3000 torog nog bij aan de ingang. Het is een National Park, prachtige omgeving om te wandelen. Verder is het een bekende plaats om aan rock-climbing te doen. De duur van de wandelingen bepaal je zelf. Per overnachting heb je recht op 2 uur paardrijden, dus ook nu hebben we 2 maal 2 uur te paard op stap geweest. Het paardrijden begin ik echt onder de knie te krijgen en werd gepromoveerd tot 3e begeleider om mensen die schrik hadden te begeleiden. Het is een ideale plaats om nog te genieten van de immense stilte in de natuur. Ook hier slaap je in een ger, maar ergens in het niemandsland, waar geen auto's passeren, alleen wilde paarden. Toen we aankwamen was er een soort 'personeelsbbq' bezig. We moesten aanschuiven bij hen, en werden geconfronteerd met enkele typische Mongolische gewoontes. We kregen schapenvlees aangeboden, airag en moesten nadien worstelen tegen elkaar. Daarna moesten we mee doen aan het touwtrekken. Het is totaal niet toeristisch. Ook deze toer boekte ik bij UB Guesthouse. In UB Guesthouse zeggen ze dat er ook een mogelijkheid is tot het melken van enkele dieren, maar daar hebben we niets van gezien.