Ushuaïa : the end of the world, the beginning of everything

8 oktober 2004 - Ushuaia, Argentinië

Ushuaïa, het meest zuidelijk gelegen stad der wereld...Tijdens de daling met het vliegtuig heb je een prachtzicht over de Andes en heb je een prachtzicht en opeens allemaal water. Dan realiseer je van....'Dit is echt wel het einde'..

Tierra Del Fuego (Vuurland) heeft zijn naam te danken aan Yamana Indianen die niet gekleed warenen zich verwarmden aan vuurtjes. Het is de Portugese ontdekkingsreizigers Magelhaes die het gebied 'Tierra Del Fuego' noemde (de aarde die in brand staat) wegens de vele vuurtjes. Ushuaïa is de uitvalsbasis voor de excursies naar Antarctica - maar mijn portemonnee liet dit niet toe.

Tijdens mijn verblijf in Ushuaïa deed in een boottocht op het Beagle kanaal. We trotseerde de hevige wind, zwarte wolken, wat niet veel goeds voorspelde..En ja, we waren nog maar weg dwars door de woeste golven en de hevige regenbui brak uit, en dit bij vriezende koude...De tocht duurt een 3 tal uur tot je aan een eilandjes kwam waar zeeleeuwen zaten..en dit bij temp van 8°C.

Verder bracht ik een bezoek aan de beruchte Presidio Ushuaïa gevangenis. Vanaf 1884 was Ushuaïa een ballingsoord voor misdadigers, en nog tot half 20e eeuw zaten de gevangen hier in erbarmelijke omstandigheden hun straf uit. Verder in deze gevangenis is er een (vooral maritiem)museum aanwezig, met uitleg over enkele expedities met oa de Belgica met Adrian de Gerlache. Dit museum was echt de moeite waard.

Verder is Ushuaïa een pittoresk klein stadje dat gezelligheid uitstraalt. Mooie kleine, geschilderde houten huisjes met golfplaten daken, souvenirshops, bakkerij waar ze lekkere taartjes verkopen. In het midden van de 'drukke' hoofdstraat zie je een herkenningspaal met enkele hoofdsteden wereldwijd met de afstand erbij. Overal wordt je wel geconfronteerd dat je je bevindt in 'fin del mundo'. Verder leuke pubs (zelfs Irish pubs) - we kozen voor de Lennon pub, waar bandjes 's avonds live muziek spelen..De ideale manier om afscheid te nemen van het zuidelijke punt.