Ushuaïa - Puerto Madryn/Peninsula Valdez (whale watching)

11 oktober 2004 - Puerto Madryn, Argentinië

Met het vliegtuig vloog ik van Ushuaïa naar Rio Gallegos. Een dorpje waar eigenlijk niets te beleven viel, maar dit was de tussenstop voor de busreis naar Puerto Madryn. Ik hoopt edezelfde dag nog en bus te vinden, maar noppes...Alles volzet.

Tijdens mijn wandeling door de stad ontmoette ik een lokale schoonheid Andrea. Ze gidste me door het stadje en we praten wat over diverse culturen, enz.. Ze had sterke interesse in het reilen en zeilen in Europa. Ze studeerde aan de lokale universiteit. De volgende dag vertrok mijn busrit met (vermoedelijk) de meest gammele bus van alle maatschappijen samen, en zat ik er als enige toerist tussen al de locals. De busrit duurde ong een 20u, vol amusement, lawaai van schreeuwende kinderen enz...Dus niet zoveel kunnen slapen tijdens de nachtbus..

Aangekomen in Puerto Madryn vroeg ik naar GH La Tosca..een echte aanrader. Hier ontmoette ik enkele toeristen van Zwisterland, en we besloten om samen een auto te huren en zelf het eiland bezoekt. We huurden een auto voor 170 Arg Ps/dag. We betaalden elk 42 Arg Ps ipv 85 voor de bus. In het GH organiseren excursies aan lage tarieven, bleek later toen we de prijzen vergeleken met anderen. Puerto Madryn is de uitavlsbasis om aan whale-watching te doen aan Puerto Piradmides, waar ook de de massale aanwezigheid is van zee-olifanten, zeehonden, pinguïns, en met veel geluk het zien van orka's. De hele excursie kost 165 Arg Ps (bus 85, boot 45, ingang park 35).

We besloten om vroeg in de ochtend (voor de grote vloot toeristen) te vertrekken naar Peninsula Valdez. Onze eerste stop was Puerto Piramides. Als het vloed is, zie je de walvissen al van op het strand. Ik had tijdens de reis al diverse verhalen gehoord van het zien van de walvissen hier, maar kon er geen beeld op plakken.

Na een 30' mochten we plaats nemen op de boot en werden we met een tractor het water ingeduwd. Iedereen was benieuwd naar het zien van de walvissen, wat in het begin even tegen viel...Tot opeens je overal walvissen ziet. Je hebt ogen tekort. Je ziet ze 'breathen' waar ze uit het water springen en zich weer laten vallen. We hoorden een kalf roepen naar hun moeder, en zagen ze dan later samen het diepe water ingaan, eerst de kleine staart, nadien de grote. Oktober tot december is het hoogseizoen om ze hier te zien. De boottocht duurt ong 90'. Na deze onvergetelijke belevenis trokken we naar Faro Punta Delgado, waar immense kolonies zee-olifanten, zehonden en zeeleeuwen liggen. De mannetjes zeeleeuwen houden allen in het oog en beginnen fameus te brullen indien je te dichtbij komt bij hun kalveren...Punta Cerro, wat bekend staat van de reportage op National Geographic, waar je de orka's uit het water ziet komen om de zeehonden pups mee te nemen van het strand en te verorberen. We hebben ondertussen toch wel een 400 km gedaan met de auto vandaag, en praten nog lang na in de bar over deze onvergetelijke dag.

Verder bezocht ik de pinguïnkolonie in Punta Tombo, voorafgegaan door het zien van dolfijnen in Rawson. met een RIB voeren we de havengeul uit en trotseerden we de woeste golven, waardoor de boot hevig te keer ging. Overal zagen we dolfijnen langs de boot springen, onder de boot door..Na het wateravontuur werd het tijd voor de pinguïnkolonie. Het is de grootste kolonie Maggelan pinguïns(ong 50 cm groot) die ik ooit gezien heb. Overal waar je keek zag je ze lopen, liggen, wandelen naar de zee...Morgenavond afscheid van Puerto Madry, richting Buenos Aires.. Weer een besteming bij dieik iedereen kan aanraden..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl