Yangshuo

19 augustus 2005 - Yangshuo, China

Samen met andere toeristen gingen we vandaag een bezoek brengen aan de 'Water Cave'. De hele trip begon met een mountainbiketrip langs rijstvelden en dorpjes. Eens aangekomen aan de Yulong rivier, namen we plaats op een bamboe vlot. De MTB achterop het vlot en we maakten een tocht van 2 uur. Het is een mooie tocht maar supertoeristisch. Onderweg kom je mensen tegen die op hun vlot drank en ijs verkopen. Je passeert ook enkele waterversnellingen waar foto's van je genomen worden die ze dan te koop aanbieden. Op het einde van de tocht zie je enkele vissers, die vissen met commorans. Deze vogels worden gebruikt als jagers, en hebben een lange touw rond hun nek, eens ze een vis beet hebben, dan snoert de touw rond hun nek, waardoor de visser de vis eruit kan halen vooraleer de vogel de vis inslikt (klinkt misschien moeilijk, maar is echt de moeite om te zien). Later reden we verder richting Moon Hill. Na meer dan 1000 trappen klimmen, kom je dan eindelijk bezweet aan de top en heb je een prachtzicht over Yangshou en de bergachtige omgeving. De volgende toeristische trekpleister was de 'Water Cave'. Op de foto's allemaal mooi, maar in werkelijkheid...Ik had mijn ticket geboekt bij de plaats waar ik overnacht. De prijs ter plaatse is duurder. Ze maken zogezegd een onderscheid tussen een hele/halve tour, maar er is geen onderscheid. Maw, er is een prijs voor locals en toeristen. Was teleurgesteld, maar oke, niet alles kan meevallen he. Dan terug richting Yangshou. Wat betreft uitgaan, er zijn hier tal van cafe's met live muziek. Wij opteerden om iets te gaan drinken in 'The Blue Lotus' en zoals de naam het al doet vermoeden, is dit een themacafe rond Kuifje... Verder is het hier ideaal om gewoon een MTB te huren (10 RMB/dag) en op eigen initiatief rond te rijden en lokale dorpjes te verkennen. Zo ben ik naar Fuli geweest. Volgens de meesten viel er niets te zien, maar het is een klein dorpje waar praktisch geen toeristen te zien zijn, je hebt er een lokale markt, waar je best niet kan eten, en verder heb je de prachtige omgeving met rijstvelden, waar je op paadjes eindeloos kan doorrijden.
Eten in Yangshou :
Er zijn 101 restaurants met verscheidene keukens (Thaise, Koreaanse, Franse,..) In sommige restaurants serveren ze slang. Toen we met een 10-tal mensen gingen eten, besloten we om 1 keer slang te bestellen...Kort na de bestelling werden we naar achteren geroepen. Een man opende een witte, jute zak waar hij de slang uithaalde. Dit werd hem dus...Later hebben we er allen van geproefd en de smaak viel best mee (en ik ben nog steeds niet ziek). Een volgende uitdaging was gaan eten even buiten Yangshou (voorbij busstation) Daar staan allemaal tafels en stoelen buiten en koken ze buiten voor je. Alles is levende vers, met de nadruk op 'levende'. De scampi's , vissen, slakken, en helaas ook kikkers. De vis wordt levend getoond aan je. Helaas stond er ook hond op de menu. Wij opteerden voor de scampi's en de ribbetjes. Dus dit was echt eten tussen de 'locals'. We waren in het begin de enige toeristen , maar later kwamen er nog bij. Je zou denken 'ik eet nooit zomaar buiten op straat' maar alles is waarschijnlijk veel verser dan in de meeste restaurants. En je ziet wat en hoe ze het bereiden. Met andere woorden, het eten was heerlijk en ik kan het iedereen aanrade